Thursday, August 19, 2010

نمایشگاه مجید محرابی در کافه گالری تماشاخانه ایرانشهر

معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با هدف مستند سازی، استخراج و تثبیت عناصر و نشان‌های هویتی شهر تهران، در راستای اهداف فرهنگی خود اقدام به برگزاری دومین جشنواره کارت پستال های شهری می‌نماید. 
• اهداف عمومی این فراخوان استخراج مجموعه‌ی تصویرها و ایده‌های طراحان و هنرمندان ایرانی درباره گذشته، اکنون و آینده کلان شهر تهران است. 
• با توجه به اینکه زندگی در شهر وابسته به سنت‌ها، قواعد، مناسک و شیوه‌های گوناگون بوده و لازم است تمام ظرایف و ظرفیت‌های شهری برای تحقق و پاسخگوئی به این نیاز مورد توجه هنرمندان قرار گیرد، هنرمندان می‌توانند ضمن ثبت و نمایش ارزش‌های مدنی، به تفاوت، تقابل و هماهنگی میان پیکره شهر و نیاز شهروندان توجه نموده و توان شهر و مدیریت شهری را در تحقق حقوق شهروندی به نمایش بگذارند. 
برای دستیابی به اهداف فوق، جشنواره در سه بخش متفاوت برگزار خواهد شد: 

بخش اصلی جشنواره: 
عملکرد مدیریت نوین شهری با رویکرد کالبدی و برنامه‌ای: در این بخش مسائلی چون توسعه شهری و روندهای حاکم بر، نوسازی و سیمای معاصر شهر، معماری شهری و هویتی، حمل و نقل عمومی، مسیرهای شهری و شیوه‌های آمد و رفت، مدیریت بحران‌های شهری و مدیریت، کالبد زیستی شهری سبز، بهداشت و نظافت شهری، خدمات و سرویس های شهری، ارزش های ارگونومیک شهری، نور،آب وکاربرد آن در شهر مورد توجه قرار می‌گیرد. 
بخش جانبی جشنواره: 
بخش جانبی به دنبال ردیابی، تحلیل و ارزش‌ گذاری آرمان‌ها، مناسک، آیین‌ها، شیوه‌مندی و استخراج تمام شاخص هایی است که هویت شهر را با حضور شهروند بوجود می‌آورد. مسائل مورد نظر این بخش: هویت دینی، میراث معنوی، میراث فرهنگی، هم زیستی و همراهی ادیان الهی در شهر، و هویت شهری، هویت منطقه‌ای، هویت محله ای، فرهنگ عمومی و اجتماعی و شیوه‌های سلوک شهروندی است. 
بخش ویژه جشنواره: 
هنجارها و نا هنجارها؛ نگاه جشنواره در این بخش خواستار آن است که هنرمندان در آثار خود ارزش گذاری و نقد وضعیت موجود شهر را انجام دهند. 
چشم اندازها و دیدگاه‌های شهروندان در باره زندگی شهری در تهران چیست؟ شهر به کدام نیاز‌ شهروند به سامان و به شکل مناسب پاسخ داده و می‌دهد؟ کدام مشکلات دیده شده‌اند؟ کجا و چگونه می‌توان به سود آسایش زندگی شهروندی بهبودی به وجود آورد؟ مشکلات و گره‌های حل نشده شهر کدامند، زشت و زیبای شهر از نگاه شهروندی چیست؟

No comments:

Post a Comment